Menu
Dansen
Toelichting Dansen kan in veel verschillende vormen, vaak in combinatie met muziek. Bevers en welpen leren gecontroleerd bepaalde bewegingen te maken. Tieners en jongeren begrijpen hoe je door middel van dans iets kunt uitbeelden. Activiteit Explorers zijn in staat om zelf te bedenken welke dans ze kunnen gebruiken om iets te vertellen of uit te beelden. Explorers leren over de oorsprong van stijldansen, salsa en capoeira en oefenen de bijbehorende danspassen. Filmen
Toelichting Het maken van filmopnames. Bevers en welpen zijn nog niet bekend met de werkwijze en leren deze stap voor stap te beheersen. Ze ontdekken dat je een verhaal uit kunt beelden en welke perspectieven je kunt gebruiken om te filmen. Oudere jeugdleden leren hoe een verhaal te laten zien en welke technieken er bij het film maken aan bod komen. Activiteit Explorers maken zelfstandig een film of videoclip. Ze zijn in staat om rekening te houden met alle aspecten die daarbij komen kijken - draaiboek, aftiteling, muziek, decor, acteurs, etc. Ze kunnen rekening houden met het soort film dat gemaakt moet worden (kort / lang, fictie/non-fictie etc). Fotograferen
Toelichting Vastleggen van een moment, met (digitale) fotocamera en deze beelden afdrukken of laten afdrukken. Naarmate de jeugdleden ouder worden, nemen hun vaardigheden toe en nemen de mogelijkheden waarvoor ze fotografie kunnen gebruiken toe. Bevers en welpen maken kennis met fotografie en leren de basisbeginselen. Oudere jeugdleden kunnen fotografie doelgerichter inzetten en leren ook meer over de werking van een camera en het ontwikkelen van foto’s. Activiteit Explorers verzorgen een fotopresentatie en leren seriematig werken. Ze kennen de basiswerking van een camera en flitsen. Explorers maken hun eigen DoKa en ontwikkelen zelf foto’s van een analoge camera. Grafische technieken
Toelichting Verschillende technieken om drukwerk te vervaardigen, bijvoorbeeld tekenen, zeefdruk (2D). Hoe ouder de jeugdleden, hoe fijner hun motoriek en hoe moeilijker de technieken die ze toe passen. Oudere jeugdleden kunnen meerdere technieken en materialen door elkaar gebruiken. Welpen werken gestructureerd waar bevers vrij werken, scouts leren nieuwe technieken en explorers / roverscouts gaan meer experimenteren en doelgerichter werken. Activiteit Explorers kunnen zelf de materialen maken om een bepaalde techniek toe te passen, bijvoorbeeld een zeef om te zeefdrukken. Ze zijn in staat om grote afbeeldingen te maken en passen hun materiaal aan de ondergrond aan (bijvoorbeeld muurschildering in het lokaal). Andere technieken die Explorers gebruiken zijn schmincken, decors schilderen, photoshop, fantasy, reclame, posters maken, escherachtige tekeningen. Explorers tekenen ontwerpen van gebouwen, stoffen, kleding, etc. Handvaardigheid
Toelichting Kleien, knutselen - 3D technieken. Gaandeweg leren de jeugdleden om moeilijkere materialen toe te passen, groter te gaan werken en ook meer details in te vullen. De variatie aan gebruikte technieken neemt toe. Activiteit Explorers kunnen grotere dingen maken, die kunnen bewegen of vervoerd moeten worden. Ze kunnen hierin mechanismen toepassen. Bijvoorbeeld bij een carnavalswagen, zeepkist, radiografisch bestuurbare boot, schip of vliegtuig. Explorers kunnen ook inschatten hoe groot iets kan worden en dit vervolgens uitvoeren, bijvoorbeeld een zandkasteel. Ook minder gangbare vormen als henna schilderen kunnen door de explorers worden toegepast. Textiele werkvormen
Toelichting Knutselen met behulp van stof, lapjes, e.d. Jonge jeugdleden zullen enkel knutselen om iets leuks of moois te maken, waarbij hun eigen fantasie een grote rol speelt. Oudere jeugdleden kunnen doelgericht werken en het geleerde functioneel inzetten. Activiteit Explorers beheersen meerdere technieken en kunnen die doelgericht inzetten. Ze kunnen grotere projecten bedenken, uitwerken en uitvoeren, met meerdere fasen (planning, materiaal, uitvoering): zeefdrukken, decorbouw, maak je eigen kleding. Explorers leren ook gebruik te maken van de naaimachine. Toneelspelen
Toelichting Voorbereiden, oefenen, opvoeren van een toneelstuk. Bevers spelen naar instructies van de leiding toneel; ze leren zich in te leven in een bepaalde rol en waar ze bij het spelen op moeten letten. Oudere jeugdleden werken zelfstandig, ze kunnen zich ook beter inleven in een bepaalde rol. Er wordt toegewerkt naar het volledig bedenken, voorbereiden en uitvoeren van een toneelstuk. Activiteit Explorers zijn in staat een compleet toneelstuk te schrijven, oefenen en uit te voeren en alles wat daarbij komt kijken mee te nemen, zoals decor, schmink, kleding, etc. Ze kunnen daarnaast andere vormen als zang, dans en circusacts integreren met het toneelspel. Ook andere vormen van theater als comedy en cabaret zijn onderdeel van het programma. Muziek maken
Toelichting Maken van muziek en instrumenten en hiermee optreden. Waar bevers en jongere welpen vooral muziek kunnen maken door een voorbeeld te volgen, kunnen oudere jeugdleden zelf spelen. Jongere jeugdleden treden op in een beschermde omgeving, waar oudere jeugdleden ook in het openbaar een uitvoering doen. Naarmate kinderen ouder worden, veranderen het gebruik en de toepassing van muziek. Activiteit De muzieksmaak op deze leeftijd kan veranderen, explorers gaan bijvoorbeeld in een bandje optreden of een optreden bijwonen. Ze willen laten zien wat ze kunnen door middel van openbare optredens. Explorers kunnen de muziekkeuze van anderen inschatten, en dit bijvoorbeeld toepassen bij het samenstellen van een zangbundel. Schriftelijke expressie
Toelichting Je schriftelijk uitdrukken, en daarbij gebruik maken van verschillende media, van logboek tot website. Naarmate jeugdleden ouder worden nemen hun vaardigheden om zich schritelijk uit te drukken toe. Jeugdleden leren zich te richten op de doelgroep en ook voor een breder publiek te schrijven. Activiteit Explorers kunnen een tekst functioneel inzetten en aanpassen aan het betreffende medium. Explorers kunnen een tekst redigeren en de ander van tips voorzien om de tekst te verbeteren. Ze maken zelf een clubblad, waarbij ze de inhoud vaststellen, afstemmen wie wat gaat schrijven en hoe het blad ingedeeld moet worden. Explorers schrijven zelfstandig een expeditie-verslag. |
|