Menu
Je eigen omgeving
Toelichting Leefwereld, hoe ziet de omgeving eruit. Bevers en welpen leren hun eigen omgeving kennen en hun plaats daarin bepalen. Scouts en explorers kunnen in hun eigen omgeving de weg vinden en leren dit ook in een nieuwe omgeving te doen. Activiteit Explorers kunnen in een nieuwe omgeving (bijvoorbeeld op kamp) zelfstandig de omgeving verkennen en de weg vinden. Ze weten in deze nieuwe omgeving waar huisarts, apotheek en ziekenhuis zijn. Explorers gaan zich richten op de hele samenleving. Cultureel erfgoed
Toelichting Markante plaatsen, beschermde dorpsgezichten, monumenten. Bevers en welpen leren om bijzondere plaatsen en monumenten te herkennen, terwijl oudere jeugdleden ook op de hoogte zijn van de achtergronden (geschiedenis), het belang en de waarde ervan. Activiteit Explorers brengen de toeristische en culturele waarde van hun omgeving over op anderen (al dan niet afkomstig uit het buitenland). Ze kunnen de achtergrond hiervan toelichten. Maatschappij
Toelichting Bijdrage aan ceremonieën zoals 4 mei; maatschappelijke betrokkenheid en rechten van het kind. Hoe ouder jeugdleden zijn, hoe meer ze zich bewust zijn van hun positie in de maatschappij. Ze ontdekken dan ook welke bijdrage ze zelf aan de maatschappij kunnen leveren. Jeugdleden leren iets voor een ander te doen. Activiteit Explorers zijn zich bewust van de positie van kinderen / jongeren in de maatschappij. Ze bedenken zelf activiteiten waarmee ze bepaalde groepen in de samenleving kunnen bereiken en kunnen dit beargumenteren, bijvoorbeeld bejaarden leren internetten, activiteiten voor asielzoekerskinderen voorbereiden, etc. |
|